Ondernemers van Nederland, hierbij een boodschap

Ondernemers van Nederland

Ondernemers van Nederland, hierbij een boodschap.

Het zijn onzekere tijden. Nausicaa Marbe schreef recentelijk een opinie in de Telegraaf waarbij ze bij iedere letter van het alfabet een crisis benoemde inclusief een advies tot slotconclusie.

Het zijn onzekere tijden. Voor jullie mijn advies: hou vast aan de uitgezette lijnen en de duidelijkheid waar je naar toe wilt. Neem jouw collega’s regelmatig mee in dat verhaal.  Maar hou ook goed de buitenwereld in de gaten van de politiek en de economie.

Waar zitten voor jou de risico’s. Begrijp je het niet helemaal, zoek mensen op die je kunnen ondersteunen in het in kaart brengen van de risico’s voor jouw onderneming. Economen zijn het er niet over eens of er een economische recessie aan gaat komen, dus hou dat goed in de gaten. Mijn ervaring is dat veel ondernemers de kennis van de buitenwereld nog zeker beter zouden moeten begrijpen.

Wees altijd voorbereid op een recessie en niet getreurd, iedere succesvolle ondernemer heeft 2 recessies overleefd omdat hij/zij wist wat hij/zij moest doen en er tijdig op voorbereid was. Bewaak de marge, het werkkapitaal, de kasstromen en de kosten. Blijf investeren in de toekomst als je je dat kunt veroorloven.

Als laatste, wees heel zuinig op jouw personeel. Op de arbeidsmarkt is het niet eenvoudig om goede mensen te vinden. En werven van nieuwe medewerkers is zeker niet goedkoop. Veel van jullie steken daar veel tijd in. Overweeg wel om daar hulp bij te zoeken, het is vaak zonde van jouw tijd en je kunt op jouw eigen terrein veel meer waarde toevoegen. Het is van belang dat je tijd en geld steekt in de retentie van mensen, ook daar kunnen jullie nog veel verbeteren. En dan de inflatie, waar ook iedereen mee stoeit. Zorg dat je daar qua salarisbeleid verstandig mee omgaat. Ook naar de toekomst moet je jouw medewerkers kunnen motiveren met een salarisverhoging. Te hoge verhogingen zetten je klem met de marge en de kosten en je kunt niet altijd deze kostenstijging omzetten in een prijsverhoging naar de klant, zeker niet in combinatie met de gestegen prijzen van grondstoffen en energie.

Succes, Jan