Als business coach help ik ondernemers te groeien. Met de ene ondernemer werk ik aan het beter aansturen van de organisatie, met de ander aan logistiek, productie of marketing. Als ik een ondernemer coach en we groei kunnen realiseren, geeft dat een geweldig mooi gevoel. Veel ondernemers kunnen online nog groeien. Met een website begint het nog maar net. Het is belangrijk om online zichtbaarheid te creëren en de juiste bezoekers aan te trekken. Vervolgens moet de vertaalslag gemaakt worden naar meer leads of meer omzet. Een vaak terugkerend thema daarbij is online reviews. Maar wat is het belang van online reviews, hoe krijg je ze en hoe ga je ermee om?
Het belang van online reviews
Hoogleraar Psychologie en Marketing Robert Cialdini staat bekend om zijn beïnvloedingsprincipes. Eén van deze principes is sociale bewijskracht. Of je nou zoekt naar een koffieleverancier zoals Van Krieken Koffie of een videoproductiebedrijf zoals Filmding: je kijkt waarschijnlijk eerst naar de reviews voordat je contact met het bedrijf opneemt. Een potentiële klant wil zekerheid en die zekerheid komt er door het lezen van reviews. Een kans om op in te spelen dus.
Online reviews verzamelen via Google
Er zijn verschillende manieren om online reviews te verzamelen. Een eenvoudige manier is via het Google my Business profiel. Potentiële klanten gaan vaak via Google op zoek naar bedrijven waarmee ze willen samenwerken. Het Google my Business profiel is jouw online visitekaartje. Via jouw bedrijfsprofiel kun je een link genereren waarmee jouw klanten via 2 klikken een review kunnen achterlaten. Bekijk eens hoe het profiel van Van Krieken Koffieservice potentiële klanten overtuigt met een hoge reviewscore.
Online reviews verzamelen via reviewwebsites
Je kunt niet alleen op Google reviews verzamelen, maar ook op honderden reviewwebsites zoals Klanten Vertellen, Kiyoh en Trustpilot. Het belangrijkste is dat je als ondernemer een manier kiest die bij je past en waar je consistent reviews op blijft verzamelen.
Reageren op online reviews
Het is belangrijk om te reageren op zowel positieve als negatieve reviews. Heb je een positieve review ontvangen? Dan is het bedanken van de reviewschrijver voldoende. Wanneer je onverhoopt een negatieve review krijgt, is het belangrijk dat je met een passende reactie komt. Daarbij gaat het niet zozeer om de reviewschrijver, maar om de lezers van de review. Zij raadplegen namelijk jouw profiel om een mening te kunnen vormen. Een nette reactie van de ondernemer kan deze mening positief beïnvloeden.
Klaar om te groeien?
Ben jij klaar om met jouw onderneming te groeien? Neem dan contact met mij op! Vul het contactformulier op mijn website in of stuur een mail naar contact@janbruinenberg.nl.