Business coaching, de start

De start van een coaching traject brengt veel vragen met zich mee. Waar gaan we beginnen? Wat heeft de meeste prioriteit? In dit blogartikel leg ik uit waar ik mee aan de slag ga als ik ondernemers ga coachen.

Het bepalen van de richting

Bij de start van ieder coaching traject beginnen we met de richting van de onderneming. Die is van belang om de juiste aansluiting met de markt te garanderen. Voor de ondernemer om met de juiste prioriteiten de onderneming aan te sturen en de mensen en middelen juist, en dus efficiënt, in te zetten. Voor de klanten is het van belang om te weten waar ze voor moeten bellen, waar is de onderneming nu goed in. En dat alles betekent focus en je onderscheiden. Voor de medewerkers betekent het duidelijkheid, waarom doen we de zaken zoals we ze doen, wat is onze toekomst en als laatste ook je bezighouden met de juiste prioriteiten.

Opstellen van een actieplan

Als de richting is bepaald, wordt er een actieplan gemaakt. Waar staan we nu en waar willen we naar toe. In veel ondernemingen wordt dat plan niet gemaakt en dus niet gericht uitgevoerd en gemanaged, terwijl dat cruciaal is voor het succes. Dit is dan ook één van de grote valkuilen van het ondernemen. Dagdagelijkse beslommeringen voeren de boventoon en men is niet bezig met de juiste prioriteiten, het begin van verlies van focus, geen duidelijkheid en onvoldoende aansluiting met de markt en een verkeerde agenda voor de ondernemer. Een goed plan is wezenlijk om met de juiste structuur en volgorde de acties uit te voeren die de onderneming in de gewenste richting krijgen.

Maandelijks cijfers

Om alles goed te kunnen begrijpen zijn actuele en accurate cijfers van belang. Bij alle gecoachte bedrijven zijn er binnen enkele maanden op maandbasis cijfers ter beschikking die in de coaching gesprekken de aandacht krijgen. Cijfers vertellen veel over succesvol ondernemen. Groeit de omzet goed, is de marge toereikend, zijn de kosten onder controle? Van belang is dat iedere medewerker de gewenste toegevoegde waarde levert binnen zijn kunnen maar ook binnen het kader van de richting van de onderneming. Dit is tevens een goede scholing voor de ondernemer om te weten en te leren aan welke knoppen er gedraaid moet worden om het resultaat te beïnvloeden. Er is een onlosmakelijk verband tussen de besluiten die worden genomen en hoe deze bijdragen aan het resultaat. Ik noem dat de brug tussen de business en de cijfers en vice versa. Vraag jezelf af: Wat moet ik anders doen om betere resultaten te behalen.

Gebrek aan richting en plan

De ondernemingen die geen richting en plan hebben en die niet sturen op cijfers lopen in alle gevallen vast. Waar lopen zij dan tegenaan? Volledige onduidelijkheid, geen aansluiting met de markt, verkeerde inzet van mensen en middelen en tegenvallende resultaten; kortom, stagnatie. Stagnatie is dat wat geen enkele ondernemer kan gebruiken. Het goede nieuws, het is oplosbaar. En daar ga ik je bij helpen als business coach. Ik ga graag met je om de tafel zitten om een unieke aanpak voor jouw onderneming te bespreken. Vul het contactformulier in voor meer informatie of neem direct contact op door te bellen naar 06 83640339.